מה אספר לילד

התנאי שהציב לי הילד גיבור הפוסט הזה היה שייכלל בו סרטון שבו הוא יציג (אבל בלי לומר מילה!) את הספר החדש שהוא הכי אוהב, שודדי הים, ספר עשיר ומלא הפתעות, בהחלט רכישה מוצלחת, מה גם שהוא התחפש השנה לשודד ים בהשראת ג'וני דפ והקאריביים (התנתקנו כזכור מהטלוויזיה, אבל הדי-וי-די פועל – תוך שמירה על הגבולות, חוויה חדשה. סרט אחד ביום). ספרים עם הפתעות הוא אהב תמיד, והשבוע נתקלנו ביוטיוב בסרטון על מחברם הגאוני של ספרי פופ-אפ שיש לנו, רוברט סבודה שמו, והלל נזכר בהם והתיישב להתפעל מחדש. הספרים האלה הם באמת חגיגה, אף שצריך לפנות להם הרבה נפח בכוננית. אבל בכל אלה אין רבותה; הם כאילו לא נחשבים, כי בעצם אין בהם הרבה קריאה.

אנחנו קוראים יחד מזמן. כמובן, כשהיה קטנטן קראתי לו ספרים, זה תמיד היה חיבור בינינו (לעומת החיבורים האחרים שיש לו עם אבא שלו); כמה מהפייבוריטים שלו מהספרים של אז הם למשל טוסברהינדי הגיבור, אבא בורח עם הקרקס, אבא סבבה, ספרי דוקטור סוס, וכמובן הרשימה ההכרחית של דתיה בן דור, מאיר שלו ויוסי אבולעפיה, דוד גרוסמן, נורית זרחי וכו'.

אני הייתי תולעת ספרים – במקרה יש עמי ראיה –

לאורלי בת השבע

ולא אכחד: כשהילד התחיל ללמוד לקרוא התאכזבתי קצת כשראיתי שהקריאה לא זורמת לו כל כך בקלות, ויתרה מזאת (וכנראה, לפחות באופן חלקי, כתוצאה מכך) – היא גם לא בראש מעייניו. זה די טבעי, לילד עם חוסר קשב וריכוז. אבל עם השנים התגבשה לה שעת קריאה בערב; התחלנו עם מילה הוא מילה אני, והמנה הלכה וגדלה עם הזמן, ובהדרגה עברנו ממילים למשפטים ואחר כך לדפים ולפרקים. מובן שהקריאה נעשתה מושכת יותר כשסולקה חלופת הטלוויזיה, ולשמחתי, הוא נענה למפגש הזה בינינו בעניין הולך וגובר; עם הזמן התחיל העגל לדרוש לינוק עוד יותר ממה שרצתה הפרה להיניק. ואין פרה אישה מאושרת ממני, מלאת סיפוק, תחושת הגשמה עצמית וחסרת מועקות וטרדות כלשהן, כשהילד אומר, אימא, בואי לקרוא.

כמאמינה ותיקה במשנתו של דניאל פנק כמו רומן, אני יודעת מניסיון שכדאי לקרוא לילד גם כשהוא עצמאי לגמרי בקריאה. בשמיעה הוא מסוגל לקלוט דברים מורכבים בהרבה ממה שהוא מסוגל (או משיש לו סבלנות) לקרוא בעצמו, ובסופו של דבר, וראיתי את הנס קורה (וקורא) לנגד עיניי – יום אחד הוא פשוט קורא לבדו, ספרים שלמים. שלא לדבר על כמה שהקריאה היא כלי תרפויטי, ואין כמוה להחליף מצב רוח של ילד עצבני, שעבר יום קשה בבית הספר, למשל, ולהרגיעו לפני השינה. או לפתוח בשיחה על נושאים טעונים.

הכללים שפנק מתווה בספרו, רובם ככולם נותנים בידי הקורא את השליטה ומסלקים את הציווי "קרא!", שהוא הוראה בלתי טבעית ממש כשם שאי אפשר לתת פקודה לאהוב, לישון או ליהנות ("היהנה ומיד, אתה שומע?!").

ואלה הם, להעשרה ולריענון:

עשר זכויות הקורא מתוך הספר 'כמו רומן' לדניאל פנק
1. הזכות לא לקרוא

2. הזכות לדלג על עמודים

3. הזכות לא לקרוא ספר עד הסוף

4. הזכות לקריאה חוזרת

5. הזכות לקרוא כל דבר

6. הזכות לשקיעה גמורה בטקסט

7. הזכות לקרוא בכל מקום

8. הזכות לדפדף

9. הזכות לקרוא בקול רם

10. זכות השתיקה

אני הייתי ילדה קוראת. זה היה העיסוק העיקרי שלי (עד שזה הפסיק להיות, בערך בשנות התיכון. הספרים פתאום הפסיקו לדבר אליי. אחר כך זה חזר, ועכשיו זה איך לפעמים. אולי קל לי יותר עם ספרי ילדים…). ההקדשה שלמעלה, שכתב לי אבא שלי*, רשומה בדף הראשון של  הספר "הילדה שנשארה לבדה",

הילדה שנשארה לבדה

ספר שלג'וניור שלי אולי לא תהיה סבלנות לקרוא גם היום, בכיתה ד'. קשה לי להאמין שגם תולעת הספרים המיומנת ביותר מבין הילדים של היום תגלה כמוני עניין ב"אהבת ציון" של מאפו, או ב"אגדת שלושה וארבעה" של משוררנו הלאומי, לדוגמה

וּשְׁתֵּי הַנְּפָשׁוֹת נְתַנְיָה וּקְצִיעָה, אַחֲרֵי צֵאת מֵהֶם פַּחְדָּם וְתִמְהוֹן לִבָּם, יָשְׁבוּ יַחַד בָּעֲלִיָּה עַל מַרְבַדֵּי הָרִצְפָּה שֶׁבֶת אֲהוּבֵי נֶפֶשׁ מֵאָז, אֲשֶר נִפְגְּשׁוּ פִתְאֹם אַחֲרֵי יְמֵי פְרִידָה אֲרֻכָּה, וְעֵינֵיהֶם לֹא שָׂבְעוּ מֵהַבִּיט אִישׁ בִּפְנֵי רֵעֵהוּ וּפִיהֶם לֹא נִלְאָה מִלְסַפֵּר אִישׁ בְּאָזְנֵי רֵעֵהוּ אֶת-כָּל-הַמּוֹצְאוֹת אוֹתָם וְאֶת-כָּל אֲשֶר הִגִּיעַ אֲלֵיהֶם עַד בּוֹאָם הֲלֹם…)

(טוב, נו, אני התעניינתי גם ב"חיי המין של האדם" של ד"ר מטמון, שמצאתי בחיטוטיי בספרייה, באחד המדפים העליונים. אבל זה באמת נושא לפוסט אחר.)

מכל מקום, אני אוהבת רשימות ואוספים, והרכבתי לי רשימה שקראנו יחד, הלל ואני, לאו דווקא בסדר הזה (אף שניסיתי לשחזר במדויק), בשנה-שנתיים האחרונות. לא כל ערב, ולא תמיד בא לו ולא תמיד בא לי, ובכל זאת – רשימה מפוארת, ובתוכה ספרים שקראתי אני כשהייתי קטנה וספרים חדשים, כולם נהדרים. לא תמיד הוא התלהב בתחילה, אבל הצלחתי לשכנעו – לא תמיד בקלות – לתת להם צ'אנס. זו בעיניי – ואל יהיה הדבר קל בעיניכם – תעודת הצטיינות לא רק בשבילו**, אלא גם בשבילי. זו הצלחה. כמו שאני גאה בו כשהוא פתאום מתחיל לשיר את "The Chicken" של ג'קו פסטוריאס, או כשהוא מתגלגל מצחוק מזמנים מודרניים של צ'רלי צ'פלין.

את כל אלה קראנו:

האיש הקטן / אריך קסטנר

משלים פילוסופיים לילדים / מישל פיקמל

החולם בהקיץ / איאן מקיואן

פצפונת ואנטון / אריך קסטנר

35 במאי / אריך קסטנר

אלבי, סיפור אבירים / יאיר לפיד

שקשוקה נעלמת / גליה עוז

קוראים לי סטילטון, ג'רונימו סטילטון

ג'רונימו סטילטון – מסתורי האוצר הנעלם

סומכי / עמוס עוז

דברים שאני לא מגלה ליעל / גדי טאוב

שניים מסדרת ספרי ספיידרוויק

השמנפופים והחדחוטים / אנדרה מורואה

חוש העסקים שלי / נורית זרחי

ניקולא הקטן – סיפורים שלא ראו אור / ז'אן-ז'אק סמפה, רנה גוסיני

ספר המשלים הגדול / אפרים סידון

פו הדוב / א"א מילן (אבירמה גולן)

מי מבין את בטסי / דורותי קנפילד (הספר הראשון בתרגומי שהוא קורא. אחד הספרים היותר מוצלחים, גם בעיניו. נחת!)

מחכים על המדף:

האיש הקטן והעלמה הקטנה ושאר ספרי קסטנר

דוב ושמו פדינגטון /  מייקל בונד

דברים שאני לא מגלה / גדי טאוב

והארי פוטר, כמובן

ועוד…

כאמור, הוא כבר קורא גם ללא תיווך, אף שבדרך כלל זה קומיקסים, אבל יש גם אחרים, ברמות מורכבות שונות:

ספרי זבנג / אורי פינק

סדרת טין-טין

סדרת אסטריקס

דודי שמחה / ע' הלל

ניקולא הקטן / ז'אן-ז'אק סמפה, רנה גוסיני

ארטמיס פאול / אואן קולפר

גיליונות עיניים

ואחרון אחרון חביב – לרגל הפוסט גם סידרנו את ארון הספרים, הוצאנו ישן מפני חדש, מצאנו אבידות וכו' וכו'.

כבר היה כדאי.

הספרייה של הלל 1

ספרייה הלל 2

הספרייה של הלל 3

* אז הוא לא מושלם בניקוד. חוץ מזה הוא כן מושלם.

**טפו טפו טפו

פוסט זה פורסם בקטגוריה בית חם ומשפחה, הארות ותובנות. לפעמים אופטימיות, הרהורים, מי אני מה אני, ספרים, פעם, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

